□ Nguyễn Trung Tây, SVD
The Thirty Second Sunday, Year C: Chess Corner: At the Resurrection



□ Players: Jesus and the Authorities in Palestine
□ Jesus: Queen’s side
□ The Authorities: King’s side

□ The Authorities: The Sadducees! These people do not believe in the afterlife.
□ Jesus: A Jew, born in Bethlehem, raised up in Nazareth, Palestine
□ Location (Where the chess takes place): Jerusalem (perhaps, somewhere in the courtyard of the Temple)
□ Time: Around 30 AD

The Sadducees move a pawn first by stating a proposition,

— Moses commanded that if a man dies, leaving his wife with no child, for the benefit of his own brother’s family lineage and property, his brother must marry his deceased brother’s wife.

Jesus perhaps responds by nodding his head while saying,

— Yes, I can see your interpretation from Deuteronomy 25:5-10.

The Sadducees ignore Jesus’ comment, carefully moving the second pawn,

— There is a family with seven brothers. The first (eldest?) brother married a wife and died without leaving her any child. The second brother married this wife and also died, unfortunately leaving this wife no child. The similar unfortunate phenomenon also happened to the third, the fourth, the fifth, the sixth and the seventh brother.

Jesus quietly observes the way the Sadducees strategically move their pawn on the chess board. His turn comes. He moves his own pawn.

The Sadducees make another move on the chess board,

— The woman eventually died.

Again, Jesus quietly moves his pawn, calmly waiting for the last move from his chess opponents.

The Sadducees no longer hold their breath. This time they checkmate Jesus,

— Master, at the resurrection, “whose wife will this lady be, for she married all seven brothers?” (Mark 12:18-27).

(The Sadducees must feel delighted in their heart, Oh! Happy day! Perhaps, they are singing aloud this song while waiting for the moment Jesus surrenders, gives up or declares, “All right! You win”).

Jesus’ face, nevertheless, appears calm, very calm. He smiles while looking directly at the faces of his chess partners, one by one, while strategically observing all the items on the chess board. Then he gently moves another pawn from his chess board side by saying,

— Listen! When the human beings rise up from the dead (at their own resurrection), men and women of this world do not marry, for they are like the angels in heaven…(v.25). Gentlemen, what are you talking about?

Jesus ends the chess game by stating his own conclusion about the resurrection,

— [Too bad! You! Sadducees!] You are quite wrong (not to believe in the afterlife) (v.27).

The bystanders at the chess game burst into laughter while the loser Sadducees surrender the chess game by quietly disappearing into the crowd.

Food/Tip for the day: Have I ever wondered if I will rise up on the last day? If I have, will I become like an angel?



□ Nguyễn Trung Tây, SVD
Chúa Nhật 32 Thường Niên, Năm C: Góc Cờ Tướng: Chiếu Bí!



Có những người không tin vào cuộc sống đời sau. Đối với họ, chết là chấm hết. Nhắm mắt nằm xuống, xác thân trở về đất đen. Bởi không tin vào thế giới siêu hình, họ không tin vào đời sống thiên đàng và sự hiện hữu của thiên thần. Đọc tới những hàng chữ này, có một số độc giả nghĩ tôi đang nói tới những người theo chủ nghiã vô thần. Không! Không phải! Thật sự ra tôi đang nói tới những người giáo phái Sadducee (Sa-đu-si), thuộc giới thượng lưu trí thức trong xã hội Do Thái. Bởi họ không tin vào sự sống lại, họ mang bàn cờ tướng đến sân Đền Thờ, âm mưu (?) dự tính (?) chiếu bí Đức Giêsu (Giời ạ!).

Nước cờ đầu tiên họ đưa ra là,

— Có bẩy anh em trai… Người anh trai cả lấy vợ. Nhưng rất tiếc, anh ta chết đi, để lại bà vợ với không một mụn con.”

Đức Giêsu nhìn nước cờ đối phương, yên lặng, chờ đợi. Nhìn khuôn mặt Đức Giêsu, ông Saducee đo lường tình thế, rồi đi nước cờ kế,

— Người em trai, theo phong tục, cưới người chị dâu (để nối tiếp dòng họ)… Nhưng rất tiếc, anh ta cũng chết, để lại bà vợ với không một mụn con.

Đức Giêsu trầm tĩnh, hơi thở điều hòa, chờ đợi giây phút. Ông Sadducee cười, nụ cười khó hiểu trong khi nhấc tay đi thêm một nước cờ, lần này, rõ ràng ông ra chiêu độc,

— Và cứ thế, bẩy người anh em đều lấy chung một bà vợ, bẩy người đều chết, nhưng không để lại được một mụn con nào… Và sau cùng, người đàn bà cũng chết.

Đức Giêsu biết giây phút đã tới khi ông Sadducee nhấc con cờ, đi nước chiếu bí,

— Thưa Thầy, vào ngày "sống lại," người đàn bà này sẽ là vợ của ai trong số bẩy người anh em đó?

Ơi tuyệt vời! Nước cờ chiếu bí. Những ông Sadducee có lẽ đang ngồi rung đùi, vuốt râu chờ đợi giây phút… Nhưng đời có những chuyện không ai ngờ, Đức Giêsu khoan thai chậm rãi đi nước cờ của Ngài, và Ngài nói rõ, rất rõ,

— Sao mà dốt thế! Chỉ có ở đời này, người ta mới lấy vợ lấy chồng. Còn ở thiên đàng, người ta không lấy vợ cũng chẳng lấy chồng. Khi đó người ta trở nên giống như các thiên thần. Đã hiểu chửa?

Vậy là xong một ván cờ chiếu bí.

Bạn thân,

Có đời sau hay không? Có thiên thần hay không? Đức Giêsu đã trả lời rõ. Qua câu trả lời của Con Trời, trần gian hiểu thêm một điều: “Cuộc sống trần gian khác với cuộc sống thiên đàng; và ngôn ngữ trần gian không có khả năng diễn tả đời sống cõi sau.” Ơi, cuộc sống... Sinh ra phận người hạn chế, đôi mắt mù lòa, “Trên đời này có nhiều điều không hiểu, Càng hiểu không ra lúc cuối đời!” (Mai Thảo). Nhưng cuộc sống đời sau là một thực thể. Bởi tôi tin vào cuộc sống đời sau, tôi sẽ sống khác, khác rõ ràng tựa âm phủ khác với dương gian.

Ơi Lạy Chúa, xin cho con thấy!

□ Nguyễn Trung Tây, SVD
www.nguyentrungtay.com